سفارش تبلیغ
صبا ویژن

10 منطقه جذاب و متروکه دنیا کجاست؟!

 بودی کالیفرنیا: این شهر که در سال 1876 به واسطه معادن منطقه ایجاد شد، جمعیتی بیش از 10 هزار نفری را تا سال 1880 در

خود جای داده بود، اما امروزه به یکی از مشهورترین شهرهای متروکه یا شهر ارواح آمریکا تبدیل شده است. هم اکنون این شهر قدیمی، به پارکی تاریخی تبدیل گردیده و در طول سال میزبان گردشگران فراوانی از سراسر جهان است.


* سان ژی، تایوان: پروژه ای رها شده در حومه شهر تایپه تایوان است. منطقه ای که بیشتر به سکونتگاه موجودات ناشناخته شباهت دارد تا شهری زمینی. این شهرک کوچک که هنوز هم می توان آثاری از یک مجموعه مسکونی زنده همچون کارخانه ها، سیستم حمل و نقل داخلی و دیگر اماکن مسکونی را در آن مشاهده کرد، به عنوان دهکده ای مرفه برای سپری کردن تعطیلات طراحی شده بود.
* واروشا، قبرس: این شهر که زمانی به دلیل برخورداری از هتلها و سواحل زیبایش یکی از پیشرفته ترین جاذبه های گردشگری قبرس به شمار می رفت، پس از حمله سال 1974 ارتش ترکیه، به شهری خالی و متروک تبدیل شد. البته پیش بینی می شود، دروازه های این شهر رها شده تا سال 2010 به روی گردشگران گشوده خواهد شد.


* گانکان جیما، ژاپن: جزیره هاشیمایا گانکان جیما (جزیره ناوجنگی) یکی از 505 جزیره متروکه استان ناکازاکی ژاپن به شمار رفته و ویژگی های منحصر به فردی دارد. در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم شرکت میتسوبیشی، به دلیل وجود معادن زغال سنگ بسیار در این منطقه و اهمیت آن برای مردم ژاپن سرمایه گذاری هنگفتی را به منظور استخراج زغال سنگ در این منطقه آغاز کرد. در طول این مدت، ساختمانهای بتنی متعددی ساخته و جمعیت آن تا سال 1959 به 835 نفر در هر هکتار رسید. اما به دلیل جایگزین شدن نفت به جای زغال سنگ و کاهش نیاز کشور به این سوخت، رونق تجاری آن کم شده و کارگران برای یافتن شغل دیگر آن را ترک کردند. دولت ژاپن در نظر دارد، این شهر صنعتی متروک را از نو احیا کرده و آن را به یکی از جاذبه های گردشگری این کشور تبدیل کند.


* بالسترینو، ایتالیا: این شهر در مقایسه با 10 شهر همجوار خود تاریخچه ای طولانی و شکوفا پیش از متروک شدن کامل دارد. شهری که در قرن یازدهم بنا شد و به دلیل برخورداری از آب و هوایی خوب محلی مناسب برای کاشت درختان زیتون به شمار می رفت. این شهر که در سال 1860 جمعیتی 800 نفره را در خود می دید، بعدها به دلیل زمین لرزه های متعدد نواحی شمال غربی ایتالیا ساکنان خود را از دست داد و پس از گذشت 60 سال به دلیل نداشتن ثبات زمین شناختی به شهری متروک تبدیل شد.


* دنیای بازی کاتولی، تایوان: این مجموعه که یکی از پارکهای تفریحی چند منظوره تایوان به شمار می رفت، بر اثر زلزله بیست و یکم سپتامبر 1999 جاذبه خود را از دست داد. این مجموعه که امروزه محل زندگی گیاهان حاره ای، حیوانات، حشرات و ماشین آلات زنگار بسته است، چهره ای بسیار ترسناک تر از هر مکان متروکی را به خود گرفته است.


* سنترالیا، پنسیلوانیا: این شهر به دلیل معادن زغال سنگ، از رونق بالایی برخوردار بود. اما به دلیل آتش گرفتن محل دپوی فاضلاب شهری آن که منجر به انفجار معادن زیرزمینی زغال سنگ شد، به یک باره خالی از سکنه شد. این آتش سوزی از سال 1962 تاکنون ادامه داشته و برخی کارشناسان تداوم آن را تا 250 سال آینده تخمین زده اند.


* یاشیما، ژاپن: این منطقه به دلیل میزبانی زائران بسیار یکی از جذاب ترین اماکن گردشگری مذهبی ژاپن به شمار می رفته است. در دهه 1980 و در زمان شکوفایی اقتصاد ژاپن، بیشتر کارشناسان، از این منطقه به عنوان یکی از مدرن ترین تفرجگاه های کشور نام می بردند. از این رو 6 هتل و چند بنای کوچکتر به همراه یک آکواریوم و یک تله کابین در این منطقه تفریحی برای گردشگران ساخته شد.


* پیرپیات، اوکراین: این شهر در شمال اوکراین و در نزدیکی نیروگاه چرنوبیل قرار دارد. شهری که تا پیش از فاجعه هسته ای نیروگاه بیش از 50 هزار سکنه را در خود جای داده بود. جمعیتی که بیشتر آنها را کارگران این نیروگاه تشکیل می دادند. این شهر که از آن زمان تاکنون خالی از سکنه مانده و تا سالهای متمادی امکان زندگی در آن میسر نیست، در دهه 1990 در هرج و مرج فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، شاهد سرقتهای بی شماری بود.


* کراکو، ایتالیا: این شهر در سال 1060 میلادی توسط اسقف اعظم آرنالدو بنا شد. همانند دیگر شهرهای قرون وسطی ایتالیا خانه هایی روی تپه ها ساخته شده و تا اواخر قرن نوزدهم جمعیتی دو هزار نفره را در خود جای داده بود، ولی تا پیش از آغاز جنگ جهانی اول نیمی از سکنه شهر از خانه های خود کوچ کرده و تا سال 1963 به دهکده مجاور نقل مکان کردند. مورخان، زمین لرزه های متعدد، ریزش کوه و فقر کشاورزان را دلیل اصلی این مهاجرتها عنوان کرده اند.

www.entekhabnews.com